Functieprofiel uitvoerder

Operationeel leidinggeven aan de uitvoering van projecten en er zelfstandig voor zorgen dat het werk volgens de gestelde specificaties en planning wordt uitgevoerd.

 

Taken en verantwoordelijkheden

 Techniek

  • Is verantwoordelijk voor een efficiënte en rendabele uitvoering van projecten volgens opgegeven specificaties en planning.
  • Bezoekt de projecten, voert werkplekinspecties uit.
  • Up-to-date houden van de benodigde vakkennis, zowel voor zichzelf als het bewaken van opleidingen van monteurs.
  • Controleren van de uitgevoerde werkzaamheden van eigen monteurs, ingeleende monteurs en onderaannemers.
  • Bewaking van inzet uren en materiaalverbruik.
  • Signaleren en melden van afwijkingen tijdens de uitvoering van een project.
  • Het bedenken en uitwerken van oplossingen en bijsturen ingeval van afwijkingen in het project.
  • Garantiedocumenten opmaken en versturen naar fabrikant.
  • Opleveren van projecten.

Organisatie

  • Verzorgt de planning van benodigde inzet van personeel.
  • Coördineert de aanvoer van materialen en voert controle uit op de leveranties van leveranciers.
  • Ziet toe op retourzending van het overschot aan materialen naar het magazijn of de leverancier.
  • Zorgt voor een goede start van de werkzaamheden op een project, organisatie van een kick-off bij aanvang van een project.
  • Heeft de dagelijkse leiding op een project en zorgt voor een goede werkorganisatie op de bouwplaats.
  • Controleren van de werkplanning en bewaken van de voortgang op een project.
  • Signaleren, opnemen, bewaken en afhandelen van meer- en minderwerk.
  • Maakt projectmap aan, verzorgt de complete projectdocumentatie, inclusief revisietekeningen, keurings-/testrapporten en overige rapportages.
  • Afhandelen van klachten binnen de garantieperiode, zodat de garantietermijn geïncasseerd kan worden.
  • Neemt deel aan werkoverleg.
  • Organiseert werkoverleg.
  • Neemt deel aan toolboxmeetings of verzorgt zelf de organisatie van toolboxmeetings.
  • Voeren van functionerings- en/of beoordelingsgesprekken.
  • Brengt advies uit over aanname, ontslag, overplaatsing en bevordering van medewerkers op de afdeling.

Klantcontact

  • Is tijdens een project het aanspreekpunt voor opdrachtgever, monteurs, onderaannemers, inleenkrachten en andere belanghebbenden.
  • Verzorgt de communicatie met de opdrachtgever, maakt voortgangsrapportages en woont bouwvergaderingen bij.
  • Onderhouden van de contacten met de opdrachtgever.

Administratie

  • Controle op ingevulde werkbriefjes en weekstaten.
  • Draagt zorg voor de financiële en administratieve afhandeling van een project.
  • Aanleveren van gegevens voor revisietekeningen.

Veiligheid en materiaal

  • Houdt toezicht op het correct gebruik van gereedschappen en materiaal.
  • Draagt zorg voor veiligheid op de bouw, houdt toezicht op het gebruik van PBM’s en naleving van de geldende veiligheidsvoorschriften (VCA).

Functiekaraktistieken

Complexiteit

  • De functie van uitvoerder is gericht op het coördineren van alle aspecten van de aanleg of montage van installaties op projecten.
  • Wordt geconfronteerd met een veelheid van technische aspecten, naast veiligheid, kwaliteit, maatvoering, kosten e.d.
  • Er wordt een beroep gedaan op een commerciële instelling.
  • Fungeert als vraagbaak en moet regelmatig afstemmen met anderen.
  • Moet frequent omschakelen naar andere werkzaamheden.
  • Werkt regelmatig onder tijdsdruk.

Kennis

  • De kennis dient naar inhoud en niveau minimaal gelijkwaardig te zijn aan mbo-4/vwo/havo met pakketeisen, aangevuld met cursussen en/of trainingen waaronder leverancierscursussen met een gemiddelde studielast tot drie jaar.

Zelfstandigheid

  • Bepaalt binnen het kader van de opdracht zelf de wijze en volgorde van uitvoeren.
  • Beslist over alle details in de uitvoering conform de wensen van de klant.
  • Soms is sprake van complexe problemen als ingrijpen in de werksituatie vereist is.
  • De leiding houdt zich op de hoogte en bezoekt het project op verzoek.
  • Onderhoudt uiteenlopende contacten binnen het bedrijf (tekeningen, aanvoer, planning).
  • Geeft, afhankelijk van het project, leiding aan 10-25 medewerkers (verspreid).

Afbreukrisico

  • Fouten in of tekortschieten van toezicht en controle op kwaliteit, voortgang en veiligheid leiden tot duidelijke stagnatie en beïnvloeden ook de relatie met opdrachtgevers, hoofdaannemers en andere belanghebbenden.
  • Haperingen in communicatie en verstandhouding verstoren de voortgang van de stroom van goederen en informatie hetgeen een forse invloed kan hebben.

Fysieke aspecten

  • Werkt binnen en buiten.
  • Werkt in verschillende lichaamshoudingen.
  • Op de bouwplaats kans op verwondingen.
  • Draagt waar nodig de ter beschikking gestelde persoonlijke beschermingsmiddelen.

Competenties

  • Coachen
    Ondersteunt en instrueert één ander om tot een verbetering te komen in zijn/haar functioneren.
  • Communiceren
    Kan complexe informatie duidelijk weergeven en een boodschap duidelijk overbrengen.
  • Flexibiliteit
    Wijzigt van aanpak als een voorgaande aanpak niet tot het gewenste resultaat leidt.
  • Klantgerichtheid
    Komt op efficiënte en effectieve wijze met de juiste oplossingen voor de klant.
  • Leiderschap
    Krijgt anderen mee om een doelstelling te bereiken. 
  • Organiserend vermogen
    Organiseert en regelt zaken op korte termijn.
  • Planmatig werken
    Structureert werkprocessen (van anderen) en zoekt tijdig naar een oplossing voor verstoringen in de voortgang.
  • Kwaliteitsgerichtheid
    Hanteert hoge kwaliteitsnormen en is gericht op het verbeteren van de kwaliteit van het werk van het team.
  • Financieel bewustzijn
    Zoekt naar mogelijkheden om financiële kosten en baten van de operatie te verbeteren.
  • Analytisch vermogen
    Ziet verbanden in een complex probleemgebied of situatie.
  • Stresstolerantie
    Blijft onder druk efficiënt en effectief handelen.
Share This